همراه شو عزیز کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمیشود...

۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه



نافرمانی مدنی

نافرمانی مدنی یکی از راه های خشونت پرهیز است كه در آن معترضين براي نشان دادن غيرعاقلانه و ناعادلانه بودن قوانين يك حكومت ، آگاهانه اقدام به قانون شكني و يا عدم همكاري با آن حكومت مي كنند.بنا بر نوشته های تاریخی سال هاست که این روش اعتراضی مورد استفاده است . سرپيچي زنان ايروكويز از نزديكي با مردان جنگاور خود براي جلوگيري از تولد فرزندان سرباز و ادامه جنگ ها، نشانی از قدمت تاريخي اين شكل از مبارزه دارد. اما پس از مبارزات مهاتما گاندی ثورو و لوتركينگ،نافرمانی مدنی بیش از پیش شناخته شد و امروزه این روش اعتراضی شکلی نو یافته است. بر پايه انگيزه معترضين هدف از نافرماني میتواند آگاه كردن و جلب توجه مردم كشور و يا جهان ،‌ نسبت به رفتار غيرعادلانه و يا غيرانساني حكومت یا ترغيب حاكميت به ترك رفتارهايش (نافرماني ترغيبي) ویا تضعیف حکومت از طریف بی اعتنایی به قوانین که یکی از پایه های قدرت هر حکومت است، باشد.البته احتمال بروز خشونت از طرف حاكميت نسبت به نافرمانان و معترضين وجود دارد و اين منجر به بالا رفتن هزينه هاي اين نوع از مبارزه شده و منجر به عدم تمايل مردم معترض به استفاده از اين روش مبارزه مي شود.
بسیاری از گروه ها ی اپوزیسیون معتقدند که برای دست یابی به دموکراسی در ایران باید جنبش های نافرمانی مدنی تشکیل شود.این نافرمانی می تواند بر اساس روش های بدون مرکز مانند مبارزات الكترونيك و ارتباطي بر پايه اينترنت و مخابرات که میتواند توجه مردم جهان را به رفتار های غیر انسانی خشونت آمیز و مستبدانه ی حکومت ها جلب کند، باشد (ازاین روش نافرمانی مدنی در ایران به خصوص پس از انتخابات دوره ی دهم بسیار استفاده شد)
اما فعالیت خارج از فضای مجازی گاه بسیار موثرتر است . مقاومت مدنی خارج از فضای مجازی می تواند شامل نافرمانی هایی
چون خارج کردن سرمایه از بانک ها دولتی ، کنار گذاشتن حجاب ، حمل پرچم ها ی بدون آرم جمهوری اسلامی و ... باشد
یکی از دلایلی که موجب میشود قشری از مردم حتا در صورت مخالف بودن با  قوانین ناعادلانه و غیر انسانی آن ها  را بپذیرند "واقعی نبودن"حذف قوانین ناعادلانه از زندگی مردم بوده است.مخالفت کلامی با قوانین به تنهایی کارساز نیست.چیزی که مردم ناآگاه را آگاه و آن ها را تشویق به مخالفت با قوانین نا عادلانه و در نتیجه مخالفت و اعتراض به حاکمیت میکند.حذف عملی اینگونه قوانین است .به نظر من ، نا فرمانی مدنی روشیست که اگر سازماندهی شده باشد میتواند توده ی مردم را با خود همراه کند.
دیدگاه شما درباره ی نافرمانی مدنی چیست؟آیا جنبش اعتراضی سبز یک جنبش نافرمانی مدنیست یا در حال تبدیل شدن به چنین حرکتیست؟آیا اصلن در حال حاضر نافرمانی مدنی را راه حل کارآمیدی میدانید؟شما چه روش هایی را برای نافرمانی مدنی در ایران پیشنهاد میکنید؟



۳۰ نظر:

مجمع جوانان آذربایجان گفت...

سلام همرزم عزیز کاملا با شما موافقم اکنون در تبریز این نوع از نافرمانی مدنی در تبریز به وضوح دیده می شود باید این مسئله نهادینه شود

جرس نيوز گفت...

موفق و پيروز باشيد
در صورت تمايل به ما هم سر بزنيد

رضا گفت...

سلام درنا جان مطلب مهمی نوشتی به نظر من درسته اومدن دوباره ی مردم تو خیابونا خیلی روحیه بخشه ولی نافرمانی مدنی هم بدون تردید تاثی گذاره
مسئله ی واقعا مهمه دیگه آگاه کردن مردمه
باور کردنی نیست ولی تو همین ایران هستن آدمایی که هنوز ندا رو نمی شناسن چه برسه به بقیه ی شهدای بی نام و نشونو
باید همه بدونن که روز عاشورا واقعا چه اتفاقی افتاد
به نظرم آگاه کردن اون قشری که کمتر به اینترنت و ماهواره دسترسی دارن بسیار بسیار مهمه

سبز باشی و برقرار

شيرين گفت...

سلام درناي عزيز و نازنينم

بدون شك نافرماني مدني يكي از راهكارهاي اعتراض به سيستم نامشروع حاكم است اما اينكه اين نافرماني به شكل و سياق اصولي توام با اراده اي همه گير در جهت رسيدن به هدف واحد شكل گرفته و تبديل به حركتي منسجم گردد بسيار مهم و قابل تاثير خواهد بود بهرحال من هم با پيشنهاد شما كاملا موافقم عزيزم

درراه و هدف مقدسي كه در پيش داريد هميشه موفق پاينده و سبز باشيد عزيزم

شمارش معکوس گفت...

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
سلام دوست سبزم.عیدت مبارک.لطفا لینک رو اصلاح کن(عدد 7 بذار).سبز باشی.

آگاهی گفت...

سلام
نافرمانی مدنی ،گفتن روشهایش کار سختیست چون نیاز به شناخت مردم ایران دراد وخصوصیاتشان شاید آن نافرمانیهایی که در دیگر کشورهاجواب دهد در ایران میسر نباشد ابتدا به نظر من باید قبل از هر کاری مردم را برای این نافرمانیها آماده کرد واین آمادگی با آگاه شدن مردم بدست می آید وآن موقع است که با یک روز با انجام دادن یک کار کوچک نتیجه بزرگی بدست می آید

انجمن دانش آموزان مبارز گفت...

سلام دوست عزیز
نافرمانی تنها کاری که با شرایط موجود کشور میشه انجام داد.
اما نوع نافرمانی و زمان اون نیاز به اطلاع رسانی گسترده داره.مهمتر از اون رهبران جنبش هم باید حمایت خودشون رو نشون بدن.
به نظر من باید روش های جایگزین مبارزه ی خیابانی قبل از اینکه دیر بشه مطرح کرد.

بهاره گفت...

سلام پرنده ی ترانه سرای من!
گریه کردن تنها بهونه ای برای برخورد ِ اشک و گونه هاست! این لرزش ِ دل ِ که آه کشیدن ها رو تبدیل به قطره می کنه تا ببارن و رد بشن و بشورن و شسته بشن. فعلا زمان رها سازی این آب های پشت سد نیست بزار آبگیری تموم بشه و بعد دریچه ی این سد رو باز کن. گریه نکن مگر به شوق!قوی باش . همه ی ما باید قوی باشیم تا بتونیم بقیه رو هم همراه کنیم!
بخوان به نام آزادی

شورشگران گفت...

نافرمانی مدنی ..چیست ..و در چه جامعه ای كار برد دارد ..؟
نافرمانی مدنی .. اعتراض علیه حاكمیت با روش صلح طلبانه است .. یك نوع اشتی ملی و یا اشتی طبقاتی ست .. در جوامعی موثر است كه حاكمیتش كانال هایی برای اصلاح كردن باز دارد ..
در جوامع تمام دیكتاتوری و دیكتاتوری مذهبی كه امكان هیچ نوع اصلاح موجود نیست و هیچ نوع منفذی برای اثر گذاشته بر روش حاكمیت وجود ندارد .. نافرمانی مدنی وقت تلف كردن و نیرو هدر دادن است ..
هشت سال دوران اصلاحات خاتمی و یكسال و اندی اعتراض و شورش علیه حاكمیت دیكتاتوری مذهبی ... حاكم در ایران نشان داده است كه حاكمیت نه تنها عقب نشینی نكرده بلكه هار تر و دیكتاتورتر هم شده است ..
چه باید كرد ؟
سازماندهی .. و جدایی دین و عقیده از دولت .. و تبلیغ و ترویج اینكه .. نماینده مذهب حق شركت و دخالت در كار های دولتی را ندارد .. ازادی مظبوعات ..ازادی پوشش ... ازادی احزاب .. ازادی مذهب و ازادی تشكل های فرهنگی و سیاسی .. و ..

شب نامه گفت...

نافرماني مدني از نوع تجمع تو خيابون حداقل تو ايران که مورد سرکوب شديد از طرف حاکميت قرار گرفت.
تنها سلاح مردمي هست که خيلي مسالمت آميز دست به اعتراض ميزنن و به نظرم اين راه شيوه ها و انواع مختلفي رو داره و بايد دنبال جنبه هاي ديگر هم بود ..

در هر حال اين نوعع نافرماني ها هميشه از طرف حکومتهاي ديکتاتوري سرکوب ميشه اما بالاخره تنها کاري که ازدست معترضين برمياد .

سبز باشيد و پايدار
فيلتر شديد يه ندا بديد ...

ناشناس گفت...

سلام
دوست سبزم لینکت اصلاح شد
سبز باشی

زاغارت گفت...

خب نافرمانی مدنی نیاز به همکاری اکثریت مردم رو داره که متاسفانه اکنون ما در اقلیت قرار داریم!

خوشه چین گفت...

به نظر من بهترین نافرمانی اعتصابات صنفیه

نوشین گفت...

یک سری به غریبه های تاریخ بزن
ایران کربلای تاریخ ، ایرانی مظلوم حسین تاریخ

شورشگران گفت...

شما را حذف می كنند در دسترس مامورین سانسور و حذف بلاگفا هستید ...

در حال حاضر وزارت جاسوسی و ادمكشی یك مامور عجیب غریب ارمنی فرستاده اند بمن می گوید كه تو مزدوری .. ادرس اش كه مثل روز روشن در دسترس همه گان است را ، می فرماید ما به دیگران داده ایم ..
حرف های مخالف می زنیم و ادرس مخالفین را به جاسوخانه رژیم هدیه می كنیم ..
اگر جاسوس نیستیم .. چرا تا حالا فیلتر نشده ایم ..
حكومت دیكتاتوری مذهب شیعه مگس زیاد پرورش می دهد ..
به روش های جدید وزارت جاسوسی و ادمكشی .. توجه كنیم ..
ازادی با ریش و پشم و اخوند و مذهب و دولت مذهبی نشده است و نمیشه ..

ناشناس گفت...

با سلامی سبز
آدرس وبلاگ نهضت سبز آزادی به دلیل اعمال فیلترینگ در مقابل حقایق به آدرس زیر تغییر کرده است. لطفا در صورت تمایل لینکمان را اصلاح فرمایید.

به امید ایرانی آزاد

www.nsair3.blogfa.com

parnian گفت...

درود
وبلاگ ما فیلتر شد اگه می شه آدرسو صحیح کن ممنون می شم ، موفق باشی.
سبز می مانیم.
http://4-azadi.blogfa.com

صالح گفت...

دوست من مطلبتون عالي بود.
اگه مايل باشين مطالب بيشتري درباره نحوه مبارزه بي خشونت به بازديدكنندگان وبتون ارائه بدين بد نيست مقالات سايت مركز مطالعات دفاع استراتژيك بي خشونت رو در اختيارشون بزارين
نشاني اين سايت :
http://cssnd.com/content/blogcategory/14/36/lang,farsi/

موفق باشيد.

غزل گفت...

سلام درنا جان کم پیدایی . کجایی؟؟

ژاندارک گفت...

سلام
از مطلبت استفاده کردم . به نظر من ما هم باید دست به نافرمانی مدنی بزنیم...
به امید اگاهی و ازادی ایران
موفق باشی

محمد گفت...

نظر شما درباره او چیست؟؟؟

sorena گفت...

نظر شما درباره او چیست؟؟؟

اشکان گفت...

سلام دوست عزيز
درمورد نافرماني مدني باسد بگم موقعي مردم حاضر به انجام اون ميشن که هدف از اين نافرماني مشخص باشه.در شرايط فعلي جنبش سبز دراي خواسته مشخص نيست و طيف وسيعي از خواسته هارو شامل ميشه .به عنوان مثال همون جنبش سياهان امريکا چون خواسته کاملا مشخص بود مخاطبين اين خواسته هم حاضر شدند بهاي اونو بپردازند. براي اجرايي شدن اين امر تو ايران ابتدا بايد چارچوب خواسته به طور مشخص تعيين بشه ورهبران اونو تبيين کنند اونموقع ميشه اميدوار بود بشه از اين طريق قسمتي از حقوق مردم از حاکميت بازپس گرفته بشه.ولي متاسفانه امروز اين ديدگاه خيلي از سوي رهبران مورد توجه نيست.
راستي ادرس جديد هم اگه مايل بودي اصلاح کن.

اشکان گفت...

سلام دوست عزيز
درمورد نافرماني مدني باسد بگم موقعي مردم حاضر به انجام اون ميشن که هدف از اين نافرماني مشخص باشه.در شرايط فعلي جنبش سبز دراي خواسته مشخص نيست و طيف وسيعي از خواسته هارو شامل ميشه .به عنوان مثال همون جنبش سياهان امريکا چون خواسته کاملا مشخص بود مخاطبين اين خواسته هم حاضر شدند بهاي اونو بپردازند. براي اجرايي شدن اين امر تو ايران ابتدا بايد چارچوب خواسته به طور مشخص تعيين بشه ورهبران اونو تبيين کنند اونموقع ميشه اميدوار بود بشه از اين طريق قسمتي از حقوق مردم از حاکميت بازپس گرفته بشه.ولي متاسفانه امروز اين ديدگاه خيلي از سوي رهبران مورد توجه نيست.
راستي ادرس جديد هم اگه مايل بودي اصلاح کن.

Unknown گفت...

سلام
نافرمانی مدنی؟!...تنها راهش اینه که هر چی اونا گفتند برعکس انجام بدیم... کافیه در جامعه یه چیزی مد بشه و به نوعی هم مربوط به جنبش باشه...
اونوقت ببین چطور به راه حلهای مختلف دست میزنند تا این حرکت را خاموش کنند...
ولی من با اعتصاب در زمان خوبش بیشتر موافقم...ولی این اصناف و این بازاریان بخاری ازشون بلند نمیشه...حیف...
شاد باشی...
به امید آزادی سبز...

وحيد زايري گفت...

سلام دوست عزيز
وبلاگ قبلي من فيلتر شد ! آدرس جديد من اينه :
http://golpasand1770.persianblog.ir/
اگه سري به من بزنيد خوشحال ميشم . ضمنا چون وبلاگ قبلي من فيلتر شده گفتم بهتره ببينم اصولا رفقاي قديم ميل به ادامه ي تبادل لينك دارند يا نه !‌ براي همين فعلا كسي رو لينك نكردم ! در صورت علاقه به تبادل لينك خبر بدين . مخلص شما

ناشناس گفت...

تو و همه ی همفکرانت یک مشت احمق هستید!
فهم و شعور یک گاو از همه ی شماها بیشتر است.
شماها خائن هستید واگر بتونید مثل منافقین از قتل و خونریزی مردم ابایی ندارید.مرگ بر شما.

دختر ايروني گفت...

درود دوست عزيز
اول خدمت ناشناس كه گفته شما خاينيد و اگه بتونيد قتل و خونريزي ميكنيد بايد بگم كه گويا تو اينجوري هستي و با نوشتن جمله مرگ بر شما اينو واضح نشون دادي كه علاقه زيادي به خون داري
بعدش راجع به نافرماني مدني خوبهوبه به شرط اينكه به كسي ضرر نزنه مثلن بعضيا ميگن واسه نافرماني مدني توي خيابونا آشغال بريزيم كه اين اصلن كار درستي نيست

وحید زایری گفت...

سلام
این بار مطلبتون رو کامل خوندم . من هم با اشکان موافقم و باید مشخص بشه نافرمانی به کدام سمت باشه . به نظر من وظیفه ی تک اتک ما روشنگریه . البته نیازی به این نیست که مثلا یک معلم اشاره ی مستقیم به وقایع روز بکنه . همین که انسانیت و اسلام راستین و اهداف اولیه ی انقلاب رو به بچه ها بگه خودش خیلی خوبه .

شب نامه گفت...

رفقا ...

فيلتر شديم ..