همراه شو عزیز کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمیشود...

۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

نقش زنان در جنبش اعتراضی سبز
فهرست حضور زنان در جنبش سبز را می‌توان طبقه بندی کرد:
- حضور فعال و شجاعانه زنان در سطح خیابان‌ها
- حضور سلحشورانه و مقاومت مدارانه زنان در زندان‌ها و مقاومت، در برابر شکنجه ها و اعتراف گیری‌ها. (زنانی چون شیوا نظر آهاری، بهاره هدایت، آذر منصوری، مهدیه گلرو، عاطفه نبوی و..)
حضور با هویتی چون روزنامه نگاران، معلمان، کارگران، فعالان حقوق بشر و هنرمندان و در مقام مادرانی که در سوگ فرزندان شان در فستیوال‌های غم و اندوه گورستان‌ها، لکه ننگی بر سیمای حاکمیت فعلی نشاندند
    
     حضور چشمگیر زنان درحرکت اعتراضی مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، بسیاری را متوجه خود ساخت. اما این اولین حضور زنان در اعتراضات نبود. سال ۱۳۵۷ نیز دنیا شاهد همین صحنه‌ها بود. تفاوت این دو حضور چیست؟؟؟

    چهره‌ی غرق به خون ندا آقا سلطان که در تظاهرات پس از انتخابات کشته شد، تبدیل به نماد جنبش اعتراضی کنونی ایران شد. ماجرای ترانه موسوی، دختری که در تجمع مقابل مسجد قبا دستگیر شد، مورد تجاوز قرار گرفت و سوزانده شد نیز یکی از وقایعی بود که در اعتراضات اخیر مردمی بار ها شرح داده شد. عکس‌ها و فیلم‌های زنان و دخترانی که توسط نیروهای بسیج و لباس شخصی کتک می‌خوردند،عکس اول بسیاری از رسانه‌ها در داخل و خارج ایران شد.
جدا از این صحنه‌ها آنچه در اعتراضات اخیر در مورد زنان قابل توجه بود، حضور آنان نه در پشت سر مردان که در بسیاری از مواقع جلوتر از مردان بود. این مسئله گاه آنقدر پررنگ می‌شد که رسانه‌های غربی از آن با نام «انقلاب زنان در ایران» یاد می‌کردند.
شعارها و مطالبات و انگیزه‌های زنان درانقلاب 57توده‌ وار بود و مطالبه مشخصی که نشان دهنده خواسته‌ها و آرزوهای زنانه باشد در شعارهای آن روزها به صورت یک پدیده اجتماعی دیده نمی‌شد.
امروز مساله‏ی زنان، مطالبات آنان و اصولا خودآگاهی جنسیتی در جامعه به طور کلی جلوتر است. به خصوص این که یک جنبش خودآگاه و مستقل فمینیستی وجود دارد که قبلا اصلا وجود نداشت. در انقلاب ۵۷، مساله‏ی زنان مطرح نبود، تشکلی از زنان وجود نداشت،و همه چیز در یک جنبش ضد شاه دیکتاتور و ضد امپریالیست حل شده بود.
شاید مهمترین تفاوت این دو دوره در این جمله باشد که زنان در انقلاب ۵۷ خود آگاهی جنسیتی نداشتند اما در جنبش سبز زنان از خود آگاهی جنسیتی برخوردارند

با وجود حضور پررنگ زنان در اعتراضات چیزی که باعث نگرانی بسیاری از ناظران است فقدان طرح جدی مطالبات و شعارهای برابری خواهانه ی زنان در جنبش سبز است .به نظر میرسد جنبش سبز باید در پی راهی باشد که مسایل زنان که در جنبش تزریق شده پیوند واضح‏تر، علنی‏تر و مشخص‏تری با خواسته‏های دمکراتیک و مدنی مردم بخورد. خواسته های ضد تبعیض جنسیتی زنان در کنار و یا حتی در دل خواسته های عمومی و کلی جنبش سبز قرار گیرد و  در قالب شعار در جنبش مطرح شود .
با وجود تمام این مسائل چه آنان که معتقد به حضور مستقل زنان در جنبش اعتراضی کنونی هستند و چه آنان که هنوز این استقلال را باور ندارند، در این نقطه مشترکند که نمادهای جنبش کنونی بسیار ’’زنانه‌تر‘‘ از نمادهای انقلاب ۵۷ است .
نام کشته‌شدگان زن انقلاب ۵۷ هرچند که شاید کم هم نبودند ولی هرگز مانند نام ندا آقا سلطان به نمادی برای حرکت های اعتراضی بدل نشد وچیزی که امروز همه از آن آگاهند این است که بی تردید بخش بزرگی از تغییر بنیادی در ایران را زنان رقم خواهند زد.

  پ.ن:در اعتراض به ادامه بازداشت شیوا نظر آهاری و وارد آمدن اتهاماتی چون "محاربه" به این فعال حقوق بشری، سازمان گزارشگران بدون مرز، ضمن بی اساس خواندن اتهامات وارده به وی، خواستار جمع آوری امضا و ارسال طوماری به رئیس دستگاه قضایی ایران، جهت صدور حکم آزادی بدون قید و شرط نظر آهاری و رعایت حقوق اولیه و انسانی این فعال مدنیِ محبوس شد.
برای مشاهده ی بقیه متن و امضای طومار آزادی شیوا نظر آهاری به "خواندن مطالب دیگر"  مراجعه کنید.



به گزارش سایت رسمی گزارشگران بدون مرز، متن نامه ارسالی به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و فراخوان عمومی، به شرح زیر است:
حضور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
شیوا نظرآهاری، وبلاگ‌نویس و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است که در سال گذشته برای دومین بار در تاریخ ٢٩ آذر ١٣٨٨ بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.
شیوا نطرآهاری از سوی دستگاه قضایی به اتهاماتی چون " اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم، تبلیغ علیه نظام و محاربه" که در قانون مجازات اسلامی اتهامی سنگین است، متهم شده است. این اتهامات بی اساس هستند، شیوا نظرآهاری تنها از حق خود برای آزادی بیان و حق تشکیل انجمن استفاده کرده است. بهرمند شدن از این حقوق به هیچ وجه غیرقانونی و مغایر با تعالیم قران نیستند.
ما امضا کنندگان این طومار خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط شیوا نظرآهاری هستیم. یادآور می‌شویم که بنا بر تبصره دوم ماده ١٩ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران از جمله امضا کنندگان آن است، جمع‌آوری و انتشار اطلاعات در باره نقض حقوق بشر، بهرمند شدن از حقوقی‌ست که ، برای همگان تضمین شده است.
این ماده بر آن است " هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی کسب دانش، دریافت و انتشار اطلاعات و هر نوع عقیده‌ای است، بدون توجه به چگونگی ارائه آن گفتاری یا نوشتاری، چاپی و یا در شکل هنری و هر رسانه‌ای دیگری که انتخاب میکند."
ما همجنین از شما می‌خواهیم که همه حقوق شیوا نظرآهاری در زندان از جمله حق ملاقات با خانواده، و وکیل و برخوداری از مراقبت‌های پزشکی مناسب را تضمین کنید.
مراجعه عمومی برای امضای متن فارسی و انگلیسی

در همین حال سازمان عفو بين الملل طی بيانيه ای، از مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط، و رفع تمامی اتهامات از شيوا نظر آهاری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر گرديد، چرا که به گفته اين سازمان وی زندانی عقيدتی ای است که تنها به خاطر فعاليت های مسالمت آميز حقوق بشری اش زندانی است. اين سازمان ضمن ابراز نگرانی از اتهامات نسبت داده شده به اين فعال حقوق بشر گفت که چنين اتهامات مبهمی نمی تواند برای اثبات يک جرم کافی باشد

منبع :وبلاگ خبری سربازان سبز  

۲۶ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار متن قشنگ و کاملا درستی بود...کاملا موافقم ممنون

Unknown گفت...

سلام درنای عزیز
تو به من لطف داری...
شاد باشی...
به امید ازادی سبز...

نوشین گفت...

هم رایمان را پس میگیریم هم ارزهای ایرانمان را که بدست نا دوستش افتاده است
این هم اثباتش
گزارشی از بنیاد فرهنگ ایران در استرالیا
(کوششهای هومر آبرامیان در جهت شناسائی ارزشهای ایران و ایرانیان به جهانیان)

ناشناس گفت...

درنای عزیز واقعا ممنون به خاطر اطلاع رسانیت...به امید آزادی تمام زندانیان سیاسی

parnian گفت...

درود درنا جان
ممنون که سر زدی ، شیوا نظر آهاری هم مثل همه ی حقیقت جو های دیگه زیر شکنجه و آزاره ، ممنون که خبر رسانی می کنی. به امید آزادی همه ی زندانیان سیاسی و به امید آزادی ایران.
سبز می مانیم

شيرين گفت...

سلام درناي نازنينم
من هميشه مورد لطف و محبت بي كران و خالصانه ي شما بهترينم مهربونم قرار دارم و زبانم ازتشكر قاصره الهي كه شما دخت جسور اريايي كه نماد شجاع دليراني چون بهاره هدايت و شيوا نظر آهاري هستيد تا آزادي سبز و رهايي هميشگي هميگونه سلامت استوار مقاوم پايدار و آگاهي دهنده ي هموطنانتان باشيد آمين

از اطلاع رساني شما گلم واينكه صف آرايي زنان و دختران ايراني دوشادوش هموطنان سبزانديش و آزادانديش اينگونه و باين زيبايي به تصوير كشيديد از شما سپاسگزارم
دوستت دارم درناي عزيزم
ميبوسمت
پاينده و كامروا باشيد

ناشناس گفت...

سلام
می گریست و از سیاهی ها می گفت

از ستمگری ها و بیداد زمانه می گفت

ولی یادش افتاد که باید از امید بگوید

از طراوت وشادابی و لطافت زمانه بگوید

گر چه بیداد داد می کند

ولی باید تحمل کرد تحمل...

تا عاقبت شب هجران به پایان رسد....
به امید آزادی شیوا نظر آهاری و تمام زندانیان بی گناه در بند

ناشناس گفت...

سلام
جالب بود بامید پیروزی ملت!شاد و سربلند باشی
بمنهم سربزن و از نظرات ارزنده خود مرا بهره مند سازید[گل]

شور و شعور و شرف گفت...

« چیزی که امروز همه از آن آگاهند این است که بی تردید بخش بزرگی از تغییر بنیادی در ایران را زنان رقم خواهند زد. » به نظر من این شیوه تفكر و نوشتار .. « همه از ان اگاهند « « بی تردید « .. « تغییر بنیادی ..!!! در ایران !! » طرز تفكری ست كه در ان سال ۵۷
مانده است..به نظر من بسیاری از مدعیان اگاه ایرانی .. در بیشتر مسائل نا اگاه و ناتوان از تجزیه و تحلیل درست از حاكمیت اند .. جنبش مدنی تاز شكل گرفته ایران .. تحت حاكمیت فاشیست دیكتاتوری مذهبی فكر می كند در مهد دمكراسی فعالیت می كند .. بدون سازماندهی منسجم .. رو باز و با عكس سه در چهار .. و ادرس ثبت شده .. برای توقف اعدام ها امضا جمع می كند .. كه دست حاكمیت فاشیست مذهبی را برای سركوبی رادیكال ترها باز می گذارد .. كه .. در انظار جهانیان .. رژیم فاشیست اسلامی ..را چندان هم فاشیستی نمی نمایاند .. چرا كه همان شیوه های كشور های نسبتن دمكراتیك را در ایران هم می توان انجام داد..

وحید زایری گفت...

سلام
لینک شدید

کاوه آهنگر گفت...

درود بر شما
زنان ایرانی در طول تاریخ نماد شجاعت،غیرت،استقامت وآزادی بوده و هستند.تاریخ ما زنانی چون پروچیستا،رودابه،گردآفرید،ماندانا، آتوسا،کاساندان و...را در قلب خود جای داده است و صد البته شیرزنانی که هم اکنون در صف اول مبارزه برای آزادی و برابری مقابل استبداد گران ایستاده اند.به حق باید اذعان داشت که جنبش سبز در درجه اول متعلق به زنان است.
زنده باد آزادی / پاینده ایران

بهاره گفت...

سلام درنای ترانه سرای من!
اصلا تو ذهنم نمی گنجه که شیوا نظرآهاری بخواد اعدام بشه. آخه این نظام تا کجا می خواد پیش بره!
***
بابت مطلبت را جع به زنان جنبش ممنونم

afshin گفت...

[گل] درود دوست من [گل]

به روزم با :

سروده : عشق من خاک میهن , ایران


[گل] از گروه موسیقی یاس -


[گل] سر بزن [گل] ** خداوند نگهدار ایران باد ** [گل]

غزل گفت...

درنای عزیز بسیار زیبا و بجا نوشتی. موفق و سبز باشی و ممنون از حضورت

dariush گفت...

اين سروده از نيمتاج خانم است كه در به نابودي رفتن مشروطه و رویداد های تبريز و سلماس و ورشت و اروميه مردان را به قيام فرا خواند:



ايرانيان كه فركيان ارزو كنند
بايد نخست كه كاوه خود جستجوكنند
مردي بزرگ بايد و عزمي بزرگتر
تاحل مشكلات به نيروي او كنند
آزاديت به دسته شمشير بسته است
مردان مرد تكيه خود بدو كنند
زنهاي رشت زلف پريشان كشيده صف
تشريح عيب شما مو بمو كنند
دوشيزگانشهر ارومي گشاده رو
در يوزها به برزن و بازار و كو كنند
بس خواهران بخطه سلماس ببين كه چو
خون برادارن همه سرخاب رو كنند
شد پاره پرده عجم از غيرت شما
اينك بياوريد كه زنها رفو كنند
اندر طبيعت است كه بايد شود ذليل
هر ملتي كه براحت عيش و نوش كند
نوح دگر بييايد و طوفان ديگري
تا لكه هاي ننگ شما شستشوكن

امیر اشکان گفت...

سلام
به امید رهایی تمام زنان و مردان آزاده

بهلول گفت...

سلام دوست عزیز گرفتاری هایی در ین ماه مبارک برایم پیش آمده که مثل سابق نمی توان به وب گردی و مطالعه بپردازم اما از آنجا که مطالب وبلاگ شما را هر از چند گاهی می خوانم و به عنوان مخالف در ان می اندیشم.حتما تا فردا همه پس ت هایی که نخوانده ام را می خوانم.می خواهم در مورد حجاب بنویسم.نظری داشتید در خدمتم

مرضیه گفت...

به امید آزادی مه زندانیان سیاسی که این شبها همگی برایشان دست به دعا برداشته ایم.

Unknown گفت...

درود بر شما
تارنگار بسیار وزین و پرمحتوایی دارید
پیروز باشید
پاینده ایران

شورشگران گفت...

متاسفانه واقع بینی و رئالیستی ارزیابی كردن مسائل .. در تفكر و اندیشه ایرانی اسلامی .. به بدبینی متهم می شود ..
براینكه امضا جمع كردن و توسل به افكار عمومی .. در كشورهای لیبرال سرمایه داری روش و شكلی از نشان دادن اعتراض و نظر است ..اما حتا در این كشور ها هم چندان اهمیتی به امضا ها نمی دهند .. بلكه قدرت حزبی و سازمان دهی شده و قاظعیت در امور سیاسی است كه اثر گذار است ..
امضا جمع كردن در كشورهای دیكتاتوری مثل ایران ان هم مذهبی .. معلوم است كه در كشورهای دیگر كه اطلاع دقیقی از اوضاع ندارند .. مردم این كشور ها را بیشتر سر در گم می كند .. حاكمیت هم از خدایش می خواهد كه همیشه همه را دنبال امضا كردن روانه كند .. و خودش هر موقع مناسب دید ...اعدام و چوبه دارش را بر پا می كند .. این راه و روش سی سال است كه در قدرت ماندن رژیم انجامیده است
اعدام پنج زندانی سیاسی چند وقت پیش .. نشان از ان دارد كه رژیم همه متوهمان را سر كار گذاشته ..
خودش به موقع اقدام خودش را می كند ..
برای پس راندن و عقب راندن رژیم دیكتاتوری مذهب شیعه باید بدنبال سازماندهی سیاسی .. فرهنگی و تشكیلاتی بود .. و نفی تمام و كمال دخالت مذهب در قدرت دولتی پرداخت .. جدایی كامل مذهب از دولت و امور سیاسی و قوانین اجتماعی ..را باید در دستور كار قرار داد.. به هیچ اخوندی نباید اجازه دخالت در سیاست داد.. تا زمانیكه .. نماینده دین « اخوند « بداند كه دخالتش در دولت و بدست گرفین قدرت دولتی چه فاجعه ای ببار اورده است ..

خیال سبز ماه گفت...

آزادی؟ همين است "آنچه ندارم"!
... زندگی، خود، چيست؟ ...
نان، آزادی، فرهنگ،
ايمان و دوست داشتن.
... قهرمان آزادی ... را ميتوان شکست داد...
من شکست نمی خورم.

ناشناس گفت...

سلام رفيق
ممنون ميشيم اگر لينکمون رو اصلاح کنيد ..

فيلتر شديم ..
لطف ميکنيد ...


"شب نامه" "shabname8"

رضا گفت...

سلام درنا جان
مطلب اولی کاملا درست و زیبا بود
مطلب دوم هم فوق العاده بود
به امید اینکه فردا بیدادگاه در حق شیوا کمتر بی عدالتی کنه

غزل گفت...

سلام درنا جان فیلتر شدم و شما هم . لطف کن و اصلاحم کن.

Unknown گفت...

سلام درنا خانوم
لینکت اصلاح شد...از اینکه لینکم رو اصلاح کردی ممنونم...
به امید ازادی سبز...

ناشناس گفت...

روزیکه جوانان وطن در صف پیکار

لبخند زنان ذائقه مرگ چشیدند



امروز سرافراشته درعین وقاحت

این مرده خوران مدعی خون شهیدند